Spinal Stenosis

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Lumbar Spinal Stenosis

Spinal stenosis is a widespread disease. More specifically, it does not actually represent a true spinal disease because it results in normal spinal changes throughout life.

In the context of the normal degenerative changes of the vertebral joints and the intervertebral discs, the space inside the spinal column – the so-called spinal canal – becomes narrower over time. This affects almost all people in the course of their lives. However (as with all other degenerative, i.e., wear-related, changes in the body as well), not all people are affected to the same extent and at the same age. Thus one sees also in completely asymptomatic persons the finding of a spinal stenosis, which, however, just not necessarily lead to discomfort. Disorders of spinal stenosis are, above all, an increase in leg pain under stress. One speaks of the presence of an intermittent claudication. Walking leads to the sufferer increasingly to a pain-related restriction of walking distance. The legs then hurt more, become heavy and may show signs of nerve damage such as tingling, numbness or even a paralysis of the legs.

There is no non-operative treatment for a bony constriction of nerves. This means that a conservative treatment of spinal canal stenosis makes no sense, as no extension can be done from the outside . Concerned patients stretch the spinal canal by bending over to a short-term increase in walking distance. Over time, however, these spare rooms are also used up. If and when a spinal stenosis should be treated must be discussed with a spine specialist. If the spinal tightness causes the mentioned clinical symptoms, it is recommended to relieve the nerves in a timely manner. Waiting does not make sense – the nerves are under pressure and would only be pressed longer and possibly get permanently damaged. The walking distance is shortened and the expected operating result is reduced.

These MRI pictures present the case of a patient obviously diagnosed with spinal stenosis.

While there is plenty of space in segment L3/4 (shown in green circles) we can see a significant difference to segment L4/5: Conditions there are completely different – arthrosis of the small dorsal joints of the lumbar spine (the FACET JOINTs) has led to a severe narrowing in the spinal canal. A spinal stenosis arose.

Frau Dr. Koll beschreibt in diesem Beitrag explizit Symptome einer Einengung des Rückenmarkskanales an der Halswirbelsäule. Weiterhin geht sie auch auf die Schädigung des Rückenmarkes selbst ein, die Myelopathie.

Die Spinalkanalstenose ist eine Erkrankung der Wirbelsäule, die deutliche häufiger auftritt, als dies der Bevölkerung bewusst ist. Gleichzeitig sind die Therapieoptionen komplexer. Dr. Scheihing gibt in diesem Video einige grundlegende Informationen zur Spinalkanalstenose.

Aber Vorsicht: Bestehen die genannten Beschwerden NICHT, dann handelt es sich bei der Diagnose einer Spinalkanalstenose lediglich um einen sogenannten Zufallsbefund, wie er zigtausendfach täglich in Kernspin- oder CT-Untersuchungen erhoben wird. Liegen lediglich unspezifische Rückenschmerzen vor, muss oder besser DARF keine operative Behandlung erfolgen, da nicht nur keine Besserung, sondern gar eine Verschlechterung des Zustandes die Folge sein könnte!

Die Operationsverfahren unterscheiden sich bezüglich der Freilegung der Nerven nicht grundlegend – immer wird mikrochirurgisch minimalinvasiv operiert.´Sollte allerdings eine begleitende Instabilität (Wirbelgleiten oder sonstige Fehlstellung) vorliegen, so macht eine Behandlung nur Sinn, wenn auch die zugrundeliegende Ursache der Verengung – die Instabilität des betroffenen Segmentes – mitbehandelt wird. Hierfür stehen verschiedene Verfahren zur Verfügung, die individuell besprochen werden können.

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